Tuesday, April 2, 2013

TIPS CEMERLANG ADDMATH/MATEMATIK TAMBAHAN


Assalamualaikum...

Tiba masanya pelajar-pelajar pada hari ini dan saat ini untuk mengatakan bahawa Addmath itu bukan Subjek Killer bagi pelajar sains tulen.hihi
Today i wanna talk tentang tips-tips untuk cemerlang Addmaths.Sebahagian tips ini dari aku,cikgu aku dan kawan-kawan aku.So baca dan fahami betol-betol okey, tak paham tanya kat ruangan komen.




Tips-tipsnya ialah..

1.Memperbetulkan minda dalam kepala otak korang
janganlah sesekali kita cakap yang Addmath tu susah,susah,susah.Tak suka-tak suka sebab susah.Bayangkan dari awal tahun sampai akhir tahun asyik cakap Addmath tu susah, agak-agak kita ada harapan tak nak score dalam subjek Addmath?. Cikgu kaunseling aku cakap, benda yang kita cakap hari-hari itu otak kita akan set apa yang kita cakap.Percayalah, janganlah cakap addmath tu susah walaupun korang rasa susah.Anggaplah itu satu cabaran yang kita yakin kita boleh buat dengan cemerlang.

2.Dengar apa yang cikgu cakap
Untuk tips yang kedua ini, tersangatlah penting. Semasa cikgu Addmath korang mengajar, korang kena fokus betol-betol apa yang cikgu cakap.Kalau cikgu cakap cara A bagus, ikutlah cara A.Tapi kalau korang hebat dalam Addmath ikut cara sendiri pun tak menjadi masalah.Janji okey.

3.Buat latihan
Ini cara yang cikgu aku ajar. Buat latihan addmath hari-hari.Jadikan subjek tu sebagai rutin.Contohnya malam ni nak study Bahasa Melayu or nak buat homework.Then pastikan korang buat latihan Addmath sebelum atau selepas korang study subjek lain.Buat dalam 1 jam atau setengah jam.Paling malas pun buatlah 3 atau 5 soalan Addmath sebelum tidur.Beli buku latihan Addmath banyak-banyak.

4.Jangan main-main masa form 4
Okey, ini adalah perkara paling penting sekali.Jangan jadi macam aku.Main-main masa form 4,kononnya nak bebas dari tekanan lepas PMR,then lepastu bila form 5 menyesal tak sudah.Please pelajar sekalian, tolong fokus masa form 4.Kalau korang fokus masa form 4, korang ada masa 2 tahun untuk mahir Addmath.Maknanya stress kuranglah.Tapi kalau nak dekat SPM baru terhegeh-hegeh nak study Addmath betol-betol.Berdoa jelahh..Dulu aku form 4 macam aku buat entry aku yang lepas-lepas, Klik sini, dan sini .Tapi Alhamdulillah, aku sedar cepat.



5.Tuisyen luar
Tuisyen ni maksud aku ialah belajar dengan berlainan cikgu.Tak kiralah cikgu tu akak kita ataupun pakcik-makcik kita or siapa-siapa sahaja.Sebab lain orang lain caranya.Banyak cara yang mudah dan efektif bila yang kita akan dapat bila belajar dengan guru tuisyen.Penting tau. Janganlah berkira duit, apalah sangat duit yuran tuisyen dengan kejayaan yang kita akan kecapi suatu hari nanti.

6.Ajar kawan.
Bila kita ajar orang lain satu kali, maka kita dapat 10 kali ganda dengan apa ilmu yang kita ajar dan share ilmu kat kawan-kawan kita.Serius! ini memang benar... aku dah mengalaminya.Korang dapat sikit-sikit pasal cara nak selesaikan soalan Addmath then korang ajar kawan korang yang tak paham.Insha'allah korang boleh jadi expert dalam subjek Addmath.

7.Berdoa


So!! lepas ni jangan kata addmath tu susah-susah, tapi addmath itu GEMPAK!, dulu aku teruk dalam addmath, bayangkan dapat 22/100, malah ada markah bawah lagi dari tu cuma malu nak sebut.Tapi Alhamdulillah, dengan usaha dan dorongan cikgu,cikgu tuisyen,keluarga dan kawan, aku sedar dan buat betul-betul dalam subjek ni.Be confident but don't over confident. Kalau aku boleh buat, aku yakin korang semua pun boleh buat!!..



31 comments:

  1. Haha.. Thanks for the info. Tahun ni saya form 4, first exam dpat 16% jer.. Hope lepas ni dapat buat yg terbaik utk pertengahan tahun and exam seterusnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takpe, gagal sekali bukan bermakna kita lemah....teruskan usaha dik, semoga berjaya!!

      Delete
  2. Siapa fail Addmath/ tak credit (atau tak cukup syarat) tapi nak sambung Diploma Kejuruteraan Elektrik/ Mekanikal/ Awam atau Sains Komputer dll di UiTM.Kursus 1 hingga 2 semester. terbaru elaun RM400 sebulan. Kos belajar percuma. Syarat 3 credit..
    boleh singgah chatbox kat http://blogaidilafif.blogspot.com/ dan sembang2 dengan saya. :D insyaAllah semua ada peluang belajar..

    ReplyDelete
  3. thanks for the info. secara tak langsung blh bg saya tips mcm mana nak skor addmath.. may Allah bless you..

    ReplyDelete
  4. Thanks utk info, saya repeat add math, bio dan chemy utk dpt supaya dpt sambung degree, sblm ni tak sempat nak study psl final utk diploma, skrg ni sudah sgt terlewat, harap ada tips dan soalan2 spot bagi last minit study mcm saya ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau last minute, make sure buat latihan banyak2... cari bahan rujukan atau orang yang boleh ajar... pastikan plan betul2 soalan yang akan keluar dalam peperiksaan nanti.

      Delete
  5. abang dapat berapa addmath spm..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. rahsia dehh..tak boleh bgtahu kat public...hehe, tapi addmath abang Alhamdulillah okey. :)

      Delete
  6. Hehe Thanks alot. Shazrizal spm addmath gred apa ? :)

    ReplyDelete
  7. Thanks for sharee. .Masa form 4 aku main-II. .lepas hujung tahun nih dah nak masuk form 5 .,
    At least dapat B pun Alhamdulilah lahh, huhh

    ReplyDelete
  8. saya from 4 tahun nie..baru habis ujian 1...saya belum dapat result lagi....harap2 okay....

    ReplyDelete
  9. My form 4 results are so bad.
    And now here 2014 fr my add math spm exam. So not ready
    Stressed.. Too much getaran spm

    ReplyDelete
    Replies
    1. its okeyyy... you can do it... usaha lebih lagi.. :)

      Delete
  10. My form 4 results are so bad.
    And now here 2014 fr my add math spm exam. So not ready
    Stressed.. Too much getaran spm

    ReplyDelete
  11. sy ni plajar form 4 thun nie... so, saya sngat tkut dgan sub. add math... lebih2 lagi abg saya skrang yg dulu menjadi rujukan sy utk solan2 add math kene pegi universiti.. skrang saya risau siapa yg nak ajar saya add math... tolong saya..

    ReplyDelete
  12. Thanks Share..SPM tahun ini. Harap result gempak lah...Doakan k..

    ReplyDelete
  13. tips ni sangat BAGUS ! . . . Saya harap saya juga akan berjaya . . Amin

    ReplyDelete
  14. 1minggu lg dah nak exam .. Tapi add math sy teruk ..

    ReplyDelete
  15. saya dah dua kali dapat A dalam add math..tapi saya tak tahu macam mana nak A+?? any tips?

    ReplyDelete
    Replies
    1. memperbanyakkan soalan yg kita lemah dan banyak salah. Selalu tanya cikgu tips2 nak dpat full mark.. yg penting selalu doa agar dipermudahkan selalu urusan okey?

      Delete
  16. thanks a lot for sharing some useful tips to ace this subject :) tahun ni, saya dah nak amik SPM, walaupun masih awal tahun, tpi saya akan berkira masa yg ada sbb masa itu emas. tak pernah dpt A dlm add math so far, but i'll try. wish me luck! :)

    ReplyDelete
  17. kahkahkah...add math aq lg teruk..up1..aq dpt 3% perseratus...wakaka..tp kawan aq 97 perseratus..jeles btol aq ngan dia..so aq harap ppt bleh dpt a laaa

    ReplyDelete
  18. thanks for the tips

    ReplyDelete
  19. hopely tips nie berjaya....by the way thanks

    ReplyDelete
  20. Sy sllu failed addmath..Thun ni dh form 5 tpi ujian 1 pon dh failed..rsa down sngt..mmng Cikgu sllu ckap untuk set dkt otak yg addmath x ssah..tpi smpai skrang failed lgi..RSA mcm dh x da hrapn dh..

    ReplyDelete
  21. Saya betul2 nk lulus maths,addmaths..utk midyear exam saya failed..skrang ni mmg x tahu nk buat mcm mana,nk study tapi mmg x reti apa pun bila tgk soalan..tips sikit ?

    ReplyDelete
  22. ahahahaha da nak trial ni tapi tak pernah lulus lagi dihnyaaaaa . tapi masatu midyear mark paper 1 naik hehehe bahagia rasa sama rasa meriahnya di hari rayaaaaaaa

    ReplyDelete
  23. Assalam kalau matematik saye gred D pada pt3 yg lalu, adakah saye mmpu utk ambil matematik moden

    ReplyDelete

Rajin-rajinlah komen yerr

Kecomelan anda terserlah kalau anda klik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...