Thursday, December 1, 2011

7 Cara Kenal Madu Asli atau Madu Tiruan..



Aku adalah seorang yang minat makan madu.Bukan minat nak bermadu.
Hari tu aku ada beli madu kat Cameron Hingland.Mahal nak mampoz.Bila aku nak beli,harga dia punyalah mahal.Alih-alih bila aku bawak balik madu tu.Atok aku kata madu tu tak asli!!!.Cilakak!! punya pak cik.Jual bukan main mahal.Rupanya ko jual madu tak asli.!!

Oleh itu,aku nak share ilmu ni kat korang.Semoga korang tak tertipu dengan orang-orang yang tak bertanggungjawab di luar sana...

  • Permukaan madu asli mempunyai buih-buih halus.
  • Madu dalam botol yang terbalik akan turun dengan cepat kerana ringan dan madu asli akan turun tanpa putus kerana kelikatannya.
  • Rendamkan kayu mancis atau surat khabar dalam madu tersebut dan nyalakan api. Jika terbakar, ia adalah madu asli.
  • Madu tidak beku jika disimpan di dalam peti ais. Tak percaya cubalah...
  • Jika dititiskan di atas tapak tangan, madu akan membulat (tidak meleper) walaupun sedikit.
  • Madu asli tidak dikerumuni/dihurung semut, tetapi madu tiruan yang bercampur gula akan dikerumuni/dihurung semut.
  • Pecahkan sebiji telur ayam dan campurkan bersama sesudu madu. Madu asli akan menyebabkan isi telur masak, tetapi tidak bagi madu tiruan.

errr,...ini madu lain.(><)

Sumber: http://www.budakbotak.com/2011/12/7-cara-kenal-madu-asli-atau-madu-tiruan.html#ixzz1fLBoUTJ6


1 comment:

Rajin-rajinlah komen yerr

Kecomelan anda terserlah kalau anda klik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...