Saturday, July 9, 2011

Terseksanya hidung tersumbat!!



Bangun pagi-pagi tadi,aku rasa hidung aku ni berat semacam...nak kembang macam Siti Sarah tak boleh...nak bernafas pown tersekat-sekat...
Aku apa lagi...amik minyak angin...sapu satu hidung...pehhhh....pedih siott...berangin satu muka..nak makan pun tak selera..
macam biasa,aku hilangkan terseksaa selsema aku dengan berfacebook...sambil berfacebook...sambil tu hingus meleler...sebelah hidung tersumbat,sebelah lagi hingus meleler...eiiyerkk...apsal lahh aku citer sume ni kan...

Aku apa lagi....pergi ker internet untuk bertanya kepada DR.Shazrizal...
korang kenal tak??....alahhhh yang Doktor yang kacak dan macho tu...
JOM! tanya beliau petua hilangkan selsema..




DR.SHAZRIZAL berkata....
Penyakit selsema yang dialami membuatkan anda kurang selesa dan tak senang duduk. Langkah awal yang perlu dilakukan supaya selsema anda tak melarat adalah banyakkan meminum air kosong. Kurangkan juga pengambilan makanan berminyak serta makanlah makanan yang mudah dicerna.

Selepas itu, ia boleh disusuli dengan dua petua hilangkan selsema di bawah. Masing-masing adalah kaedah rawatan selsema untuk orang dewasa dan juga bayi (atau anak anda).


Bagi anda yang telah dewasa, ikutilah langkah berikut:

1. Ambil beberapa batang sirih dan lap agar ia bersih.

pokok sirih
Pokok sirih - 


2. Hancurkan batang sirih tadi sehingga ia mengeluarkan lendir.

3. Sapukanlah lendir tu kat hidung anda.

4. Ia bertindak melegakan selsema dan hidung anda yang tersumbat sebelum ni.

Lakukan langkah-langkah di atas setiap hari sehinggalah selsema anda sembuh sepenuhnya.


Manakala bagi bayi atau kanak-kanak yang mengalami selsema, cara di bawah lebih sesuai untuk mereka.

1. Ambil kunyit hidup dan bersihkannya.

gambar kunyit hidup
Kunyit hidup - Wikipedia


2. Asah kunyit hidup tadi pada belakang pasu.

3. Kemudian, sapukan hasil asahan kunyit hidup tu pada batang hidung bayi yang menghidap selsema.

Sama seperti petua yang pertama tadi, ulangi langkah-langkah di atas sampailah bayi anda bebas daripada selsema.


Selamat Mencuba!





AKU PULAK BERKATA.....


SIRIH DAN HALIA???
MACAMLAH AKU MAKAN SEMUA TU!!!!!





6 comments:

  1. pergh ,. sanggop pulak erk nak telan bende alah 2 sume =='

    moh la tinggal kan kutukan bernas d entry terbaru zana =)

    http://syazanasani88.blogspot.com/2011/07/blog-lambat-load.html

    ReplyDelete
  2. wah...baru tau pasal petua nie..terima kasih sudi kongsi petua cam nie...(^_____^)

    ReplyDelete
  3. erkk.. makan ubat jela Dr. senang. hehe

    ReplyDelete
  4. lagi info tentang hidung tersumbat di SIHAT SELALU - Hidung Tersumbat

    ReplyDelete
  5. As'kum

    Berkenaan topik di atas, saya di sini mahu berkongsi dengan anda semua termasuklah admin blog ini tentang ubat yang boleh membantu anda untuk mengurangkan gejala hidung tersumbat, jikalau anda masih tercari-cari ubatnya, anda boleh layari web ini:


    Penawar Hidung tersumbat - klik sini

    Terima Kasih.

    ReplyDelete

Rajin-rajinlah komen yerr

Kecomelan anda terserlah kalau anda klik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...