Friday, July 1, 2011

Nama-nama yang dilarang di dalam Islam..


Assalamualaikum.......tadi akak aku nak pilih nama untuk anak dia...so dia nak namakan anak dia "SAKIRAH"...tapi bila check kat internet...nama tu adalah salah satu nama yang tak elok...so aku nak share kat korang tentang nama-nama  yang terlarang dalam islam dan tidak baik untuk diberi kepada anak-anak..



Abkam = Tidak celik, buta
Abiqah = Hamba yang lari dari tuannya
Afinah = Yang *****
Asyar = Paling jahat
Asyirah = Yang tidak bersyukur atas nikmat
Amah = Hamba suruhan perempuan
Baghiah = Yang zalim, jahat
Bahimah = Binatang
Balidah = Yang *****, *****
Bakiah = Yang menangis, merengek
Baqarah = Lembu Betina
Batilah = Yang batil, tidak benar
Dabbah = Binatang
Dahriyah = Yang mempercayai alam wujud dengan sendirinya
Dahisyah = Goncang, stress
Darakah = Kedudukan yang rendah
Daniyah = Yang lemah dan hina
Dami'ah = Yang mengalir air matanya
Fasidah = Yang rosak, yang binasa
Fasiqah = Yang jahat, si fasik
Fasyilah = Gagal, kalah
Fajirah = Yang jahat, yang berdosa
Faji'ah = Kecelakaan
Ghafilah = Yang lalai, yang leka
Ghailah = Kecelakaan, bencana
Ghaibah = Hilang
Ghasibah = Perampas, perompak
Ghamitah = Yang tidak mensyukuri nikmat
Ghawiah = Yang sesat, yang mengikut hawa nafsu
Haqidah = Yang dengki
Hasidah = Yang hasad
Hazinah = Yang sedih
Huzn = Kesedihan
Khabithah = Yang jahat, yang keji
Khali'ah = Yang tidak segan silu, mengikut hawa nafsu
Khati'ah = Yang bersalah, yang berdosa
Khasirah = Yang rugi
Khamrah = Arak
Jariah = Hamba suruhan perempuan
Jafiah = Yang tidak suka berkawan
Kaibah = Yang sedih
Kafirah = Yang kafir, yang ingkar
Kamidah = Yang hiba, yang sangat berduka
Kazibah = Pendusta, pembohong
Lahab = Bara api
Laghiah = sia-sia, tidak berfaedah
La'imah = Yang tercela
Lainah = Yang terkutuk
Lahifah = Yang sedih, menyesal dan dizalimi
Maridah = Yang menderhaka
Majinah = Yang bergurau senda tanpa perasaan malu
Majusiah = Agama menyembah api atau matahari
munafikah = Yang munafik
Musibah = bencana, kemalangan
Nariah = Api
Nasyizah = Yang menderhaka dan melawan suami
Najisah = Yang najis dan kotor
Qabihah = Yang buruk, hodoh
Qatilah = Pembunuh
Qasitah = Yang melampaui batasan dan menyeleweng dari kebenaran
Qazurah = Kejahatan, perzinaan
Rajimah = Yang direjam, yang dilaknat
Razi'ah = Kecelakaan, musibah
Razilah = Yang keji dan hina
Sakitah = Yang jatuh, yang hina, yang jahat
Safilah = Yang rendah dan hina
Sahiah = Yang pelupa
Sakirah = Pemabuk
Syafihah = Yang bodoh
Syaridah = Yang diusir
Syaqiyah = Yang menderita
Syarrul Bariyyah = Sejahat-jahat manusia
Syani'ah = Yang buruk
Syarisah = Yang buruk akhlak
Syatimah = Maki hamun
Syariqah = Pencuri
Talifah = Yang rosak, yang binasa
Tarbiyah = Yang papa kedana
Tarikah = Anak dara tua
Tafihah = Karut
Talihah = Yang tidak baik
Yaisah = Yang berputus asa
Yabisah = Yang kering, yang sedikit kebaikannya
Wahinah = Penakut
Waqihah = Yang kurang sopan dan malu
Wasikhah = Yang kotor
Wasyiah = Yang mengumpat, yang mengadu dombakan orang
Wahimah = Yang lemah
Wahiah = Yang lemah, yang jatuh, yang buruk
Wajilah = Penakut
Wailah = Bencana, keburukan
Waqi'ah = Pertempuran dalam peperangan, umpatan
Zalijah = Kebinasaan
Zalilah = Yang hina
Zalimah = Yang zalim
Zaniyah = Penzina, pelacur
Zufafah = Racun pembunuh



ermm..nama anda tersenarai??

22 comments:

  1. fuuhhhh tak ada beb.hehe


    jemput singgah

    ReplyDelete
  2. BAGOSLAH KALAU MCM TU.....SINGGAH BLOG KAMUUU...

    ReplyDelete
  3. alhamdulilah le nme saia ta d..
    hehe

    ReplyDelete
  4. takde ! yahoo . zalimah , zalilah,sakirah , razilah banyak kali aku aku jumpe name cmtu .

    ReplyDelete
  5. alhamdulillah name zana name yang elok ,. da tao maksod nye ^^

    moh la ke entry ter baru zana =)
    http://syazanasani88.blogspot.com/2011/07/tips-tidur-nyenyak.html

    ReplyDelete
  6. Acu: alhamdulillah...sesungguhnya panggilan nama itu suatu doa...wahhh jadik ustaz plak aku ni..

    ReplyDelete
  7. Eka:a'ah...biasa sangat dengor nama tu kan...tapi agak rumit kalau dah besar tahap dinasour nak tukar nama lain...hihi

    ReplyDelete
  8. Syazana:Akan ku terjahhhh blog kamuuu..

    ReplyDelete
  9. Salam Shazrizal...

    Subhanallah... Baru semalam Sis bincang2 dengan officemate pasal perkara ni... Tapi kami tak tahu nama apa yang tak elok... Tak sangka Shaz hasilkan entry ni... Thanks 4 the info... (^_____^)V

    ReplyDelete
  10. yele..hek3
    even ta d mkne tape la..
    at least ta d la nme ya ta bek..
    hik3
    ^^

    ReplyDelete
  11. Sis:sama2...maybe ini adalah hikmah..

    ReplyDelete
  12. Acu:betol tu....rizal punya nama pown x de makna...kih3

    ReplyDelete
  13. Nasib baik nama aku tak tersenarai...ha3

    ReplyDelete
  14. alhamdulillah, mak aku tak letak nama yg buruk2

    ReplyDelete
  15. naseb baek mama bagi name elok elok :)

    ReplyDelete
  16. nasib baik tak ada. syukur alhamdulillah. :)

    ReplyDelete
  17. Alhamdullilah xde tersenarai nme aku.. huhu..

    ReplyDelete
  18. Terima kasih kerana sudi mengingatkan yang bermanafaat

    ReplyDelete

Rajin-rajinlah komen yerr

Kecomelan anda terserlah kalau anda klik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...