Saturday, June 18, 2011

Fakta tentang serangan Jepun menyerang Pearl Harbour......mesti tengok

Jom belajar Sejarah bersama Cikgu Shazrizal...lebih menarik dan terrrmantop


Tak boleh nak Photoshop gambar aku...semua tak menjadi..sebab muka aku takde ciri-ciri  seorang guru...kih3..kesian aku..


TAJUK KITA HARI INI IALAH:

Fakta Tentang Jepun menyerang Kapal Pearl Harbour



1. Serangan terhadap Pearl Harbour dilakukan pada 7 Desember 1941.




2. Walaupun serangan cukup berjaya dalam menghancurkan kapal-kapal induk Amerika,namun Jepun tidak menyerang kapal-kapal selam Amerika kerana mereka mengganggap itu tidak penting,sayangnya keputusan itu ternyata salah,dimana kapal-kapal selam Amerika lah yang sangat berjasa dalam memutus import eksport subsidi ke Jepun (kapal–kapal selam Amerika menembaki kapal-kapal yang menuju ke Jepun).





3. Kejayaan serangan jepun terhadap Pearl Harbour mengejutkan bukan hanya dari pihak Amerika,namun juga mengejutkan pihak Jepun.

4. Sebenarnya radar di Pearl Harbour sudah mengetahui bahwa ada sekawanan formasi udara yang sangat besar yang sedang mendekati Pearl Harbour,namun petugas lapangan yang melaporkan kepada atasan menyalahartikan formasi itu sebagai pesawat B-17 Amerika yang dijadwalkan untuk memang datang ke Pearl Harbour.



5. Jepang menyerang dengan total 6 Carrier dan 423 pesawat.




6. Salah satu admiral Amerika berkata,“Dengan mengenepikan kelicikan Jepun kerana menyerang secara tiba–tiba,Jepun telah melakukan pekerjaan yang sangat hebat dan berjaya.”



7. Perlu diketahui bahwa sebelum serangan dilakukan,Jepun menipu Amerika dengan berkata bahwa mereka tertarik dengan perdamaian.




8. Serangan hari itu dilakukan pada hari ahad pagi,kerana hari ahad pagi itu jugalah yang menyebabkan banyak prajurit Amerika masih sedang terlelap di tidurnya dan tidak siap sedia.




9. Pada hari ahad itu,parahnya lagi,Admiral US Husband Kimmel dan Jendral Walter Short sedang bercuti.



10. Sehari setelah serangan dilakukan,yakni pada 8 Desember 1941,undian dilakukan oleh kongres Amerika dengan hasil semua anggota kongres menyatakan setuju untuk perang dengan Jepun dan hanya ada satu suara yang tidak setuju untuk melakukan perang terhadap Jepun,orang tersebut adalah Jeannette Rankin of Montana,orang yang sama juga mengundi agar Amerika tidak ikut campur tangan dalam Perang Dunia 1.



11. Sebenarnya amerika sudah merasa bahwa Jepun ada kemungkinan akan menyerang amerika setelah sekian lama bergang masalah minyak.Namun,Amerika tidak menyangka bahwa Pearl Harbour akan dijadikan sasaran,Amerika merasa bahwa Jepun pasti akan mengintai Filipina terlebih dahulu.



12. Serangan dilakukan dalam 2 gelombang.Gelombang pertama sasarannya adalah Battleship(kapal induk),dan pesawat.Gelombang kedua sasarannya adalah kapal dan kemudahan dermaga lainnya.



13. Jepun sebenarnya ingin melakukan serangan gelombang ke 3.Namun Jepang tidak jadi melakukannya kerana mereka mempertimbangkan beberapa situasi.Situasi-situasi tersebut adalah :
-Sudah tidak ada kejutan kerana Amerika sudah tahu bahwa mereka sedang diserang.
-Kemampuan Anti Airgun Amerika meningkat jauh sewaktu gelombang kedua dibanding serangan ketika gelombang pertama.Ketika gelombang pertama kapal jepun yang jatuh hanya 6 buah,namun ketika gelombang kedua pesawat Jepun jatuh sehingga 23 buah.Meningkat lebih dari 100 peratus.
-Proses ulang–balik untuk gelombang ke 3 membuat kemungkinan Amerika boleh menyerang kapal induk Jepun kerana pesawat–pesawat Amerika yang di darat masih ada.



14. Serangan berhenti pada pukul 9.45 pagi waktu tempatan.



15. Jepang mengira serangan terhadap Pearl Harbor akan membuat Amerika jatuh dan tidak dapat berbuat banyak di Perang Dunia ke2,namun ternyata serangan tersebut malah membuat warga Amerika bersatu untuk membalas serangan Jepun dan berakhir pada kehancuran Jepun.



16. Pearl Harbour dan kekuatan Angkatan Laut Amerika berfungsi kembali secara maksimum hanya dalam tempo 60 hari,tidak sesuai dengan jangkaan Jepun dimana perkiraannya, Angkatan Laut Amerika akan lumpuh hingga 6 sampai 8 bulan.




17. Ketika serangan dilakukan,Pearl Harbor benar–benar sangat tidak bersedia.Pesawat dibiarkan terbuka tanpa perlindungan dan berdekatan sehingga susah untuk diterbangkan.Senjata Anti Aircraft di kapal pun semuanya dibiarkan tidak sedia dan tanpa peluru.Ditambah serangan dilakukan ahad pagi dimana banyak askar yang masih tidur,serangan menjadi sangat–sangat berjaya.




18. Dorrie Miller,merupakan orang kulit hitam pertama di Amerika yang mendapat penghargaan Navy Cross.Dia sendiri merupakan seorang tukang masak di Navy AS,ketika serangan terjadi dia pergi ke dek dan meskipun tidak pernah memegang senjata sebelumnya,dia langsung menuju senjata anti aircraft Browning dan menembak jatuh hingga 2 pesawat Jepun.





menarik kan...


8 comments:

  1. huhu.. yup .. bestt... ada lagi tak cerita mcm ni.. share la yerk.. huk2...

    ReplyDelete
  2. Apapun amerika tetap satu kuasa imperialis sehingga ke hari ini samada secara halus ataupun nyata. Itulah yg terjadi pd banyak negara2 Islam di dunia yg menjadi mangsa Amerika. Jadikn cerita di atas sebagai ilmu dan pengajaran, bukan semestinya utk bersimpati sepenuhnya tanpa mengenali siapa sebenarnya Amerika.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab tu islam perlu jadi kuasa besar dunia....

      Delete
  3. Baru tengok citer pearl harbor td..michael bay pnyer crita...pehh mmg gila ah diorang kena attack..

    ReplyDelete
  4. wahh. menarik sangat perkongsian ni. :) terima kasih. lepas ni kongsi la cerita macam ni lagi :)

    ReplyDelete
  5. kalau ya pun nak copy paste tu bagi la edit sikit ayat tu

    ReplyDelete

Rajin-rajinlah komen yerr

Kecomelan anda terserlah kalau anda klik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...