Saturday, May 28, 2011

Bukti kejujuran orang jepun yang susah ditiru...

Salam....korang dah tengok tak surat khabar Metro kelmarin tentang penduduk Negara paling Aman didunia.....Antaranya adalah Jepun menduduki tempat ke-3 penduduk negara paling aman di dunia...di dunia tau..jangan main-main dengan perkataan "di dunia"....kalau korang tengok drama or filem diorang...Mak mereka sesuka hati jerkkk suruh anaknya yang baru 7 tahun naik teksi sorang-sorang....pergi sekolah jalan kaki sorang-sorang.....Alahhh...korang tengok jerk cerita chin chan kat TV7...tgk Shin Chan pegi sekolah macam mana...kita kat Malaysia ni duk cakap yang mak diorang tak sayangkan diorang...tapi sebenarnya tidak,Negara diorang aman drpada samseng jalanan dan penculik dan penjahat....

korang tengok kat bawah ni...betapa jujur dan amannya rakyat Jepun....


Sebenarnya ini bukanlah pasar kerana penjual disana adalah para petani yang membuka tapak sendiri untuk menjual hasil kebunnya.Dan kalau dilihat,tidak ada bezanya dengan pasar yang ada di malaysia,kecuali satu perbezaannya yaitu tidak ada orang yang menjaga untuk tapak perniagaan tersebut.
Jadi bagaimana transaksi jual belinya? mudah saja, mereka (si penjual) telah mencantumkan harga di setiap barang dagangannya dan apabila ada pembeli yang datang untuk membelinya,si pembeli hanya masukkan wang secukupnya ke tempat yang telah disediakan.
Dan percaya atau tidak, boleh dikatakan hampir tidak ada satupun petani yang rugi berdagang dengan cara seperti ini.Atau dengan kata lain, semua pembeli selalu membayar apa yang mereka ambil.


gilerrrrkan.....tapi itulah hakikat dan hakikinya...kalau kat Malaysia,Satu minit tinggalkan kedai,..habis semua barang dicuri...keh3..






6 comments:

  1. haha,nice orang jepun..tapi kat hostel aku ade je orang jual sosej maen tinggal camtu..tapi duit tu masyuk laa dalam tabung kat sebelah..macam berjaya jugak laa die tiru style jepun ni

    ReplyDelete
  2. kat malaysia pun ada mcm 2 jugak...tapi segelintir lah..yelah...takut haram kan... so kne lah jujur... wlaupun tokey kdai tkde...huhu

    ReplyDelete
  3. kalau kt tmpt t maybe dah hilang dah barang2 mcm tue...

    ReplyDelete
  4. tau x per...rasa nak pegi jepun jerkk duduk sana...

    ReplyDelete
  5. ha ?
    wow !! tinggalkan duit ?
    ish , kalau kat M'sia ..
    =='

    ReplyDelete

Rajin-rajinlah komen yerr

Kecomelan anda terserlah kalau anda klik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...